Kvinnliga superhjältar & guilty pleasures

image61

Precis som smarta Elin älskar jag Britney Spears trashighet och fittkorta kjolar och osubtila seximage. Det är så långt från alla indietjejers hålla på sig-långa kjolar och natuuurliga makeup och neutraala hårfärger.  Såfort man ska till något indieställe så är det såklart otänkbart att ha kort kjol och för mycket smink och glitter och för långvarig ögonkontakt med killar och dansa sexigt, för då är man vulgär och har ingen smak och inga kulturreferenser och är ointressant för de dubbelmoraliskt feministiska litteraturvetenskapskillarna. Det härstammar från gamla tider då kvinnor som mötte mäns blickar var horor. Jag älskar allt som är smutsigt white trashigt och slampigt! Jag älskar Britneys Break the ice fast jag aldrig skulle berätta det för nån i kulturredaktionen.

alla mina favoritkomponenter ingår:

  • Kvinnlig superhjälte som inflitrerar futuristiskt patriarkalt forskningsinstitut och besegrar armé av forskarrobotar (påminner om typ alla mansdominerade tidningar jag skriver för :).
  • Oemotståndliga slow motion-sekvenser när  superhjälten kastar sig genom exploderande glasrutor och tar sig in i det hemliga labbet där hundratals kloner av henne själv ligger i matrix-dvala.
  • Tidsinställda bomber och skyskrapor.
  • Finalscen när superhjälten lägrar forskningschefroboten för att underminera hela systemet (identifikation).

Är även förtjust i scenen nedan från Kill Bill.

15 responses to “Kvinnliga superhjältar & guilty pleasures

  1. Får man slå ett slag för Björk? Tala om en artist med integritet, as opposed to brudar som exploateras av skivbolagen vare sig man är vid sina sunda vätskor eller i djupet av ett missbruk, eller indietjejer som så desperat försöker vara creddiga att de omöjligt kommer lyckas.

    Kan man mellan raderna läsa att du sett Cowboy Bebop och Ghost in the Shell ett par gånger vardera?

  2. Love den här texten! I’m so with you såklart. Kom till Göteborg någon gång så går vi på stans bajsnödigaste indieklubbar i kortkort och glitter och porrdansar!

  3. Underbart! Stycket är med!

  4. joel: har inte sett! handlar de om kvinnliga superhjältar?
    elin: oh yes! som ett antropologiskt experiment. du får gärna komma till malmö också!

  5. de kan alla låtsas att de frownar på kortkjolen på indiestället, men nog fan glor de avundsjukt och åtrående ändå. bara köra säger jag.

    och ska du å elin ut så så ska fan jag vara med och vara glittrig också. men det är väl accepterat som snubbe får man anta.

  6. mmm.. kan inte annat än hålla med 😉 (särskilt superhjältesakerna och klonerna och slutet på filmen)

    Det är ju lite jobbigt ibland dock… det är väldigt korta kjolar, samtidigt låtsas hon inte?! Eller så kan jag bara erkänna att jag gillar henne och så får det vara så.

    enkelt.

  7. det jag menade med ”låtsas inte”är ju att det är ok att vara sexig och inte låtsas….

    (har borta i södra usa däremot, ja…. det är inte helt enkelt med deras kvinnobild. Jag trodde jag hade förstått men så icke.)

  8. Isabelle: Det får man säga. Lite för överdrivna för att det skulle gå att pulla off i något annat än en tecknad följetong. Sägas bör att bruden i Cowboy Bebop dyker upp först efter ett par avsnitt. Så du inte blir besviken. 🙂 Gillar du O-ren Ishii kommer du troligtvis gilla de två serierna.

  9. Eller… vi har ju den fantastiska serien VIP förstås. 😀

  10. grovt: ja, använd glitter! indiekillar använder alldeles för lite glitter. jag har en speciell sort på ögonen som sätter sig på allt man vidrör vid (för att inte tala om sådant man lägrar), sedan kan man påträffa indiekillar flera veckor senare som har glitter kvar i ansiktet. min taktik!
    chall: uschja, vad jag förstått är det ungefär medeltiden där borta. blogga om’et!
    joel: tack för tipsen. mainstreamsuperhjältar är ofta så stiliserade .

  11. Den tråkigaste kvinnliga superhjälte som någonsin funnits dök precis upp i Watchmen. Usch.
    Men, medeltiden? Det var ju tider, det! Då hade jag velat leva. Innan Kant och Descartes men samman med Dante, Shakespeare och Eckhart. 🙂

  12. Hela break the ice-videon är i princip snodd rakt av från Aeon Flux. Tv-serien alltså, inte den nedvattnade biofilmen. Inget fel med det, all great artist steal. Men om du inte redan gjort det så är detta ett bra incitament att kolla in Peter Chungs dvd-box.

  13. kris: aha, tänkte väl att jag kände igen konceptet. ska absolut ta en titt.

  14. Break the Ice gick hem så hårt på senaste nyårsfesten. Till slut var det nästan det enda vi ville dansa till.

Kommentera

