Pedomorfos

197524395_8f963d0c56

Barn har ju oproportionerligt stora huvuden, lågt sittande ögon, vaggande gångstil och runda, mjuka kroppar för att aktivera evolutionärt frambringade omhändertagningsinstinkter hos vuxna. Instinkten är så stark att den spiller över på andra arter och man finner även djurbarn gulliga. Det finns ett ord för när de här barnsliga omhändertagningsattributen förekommer hos ett vuxet exemplar, exempelvis jättepandor. Det kallas för pedomorfos.  Äntligen har jag ett ord för gulligheten hos vissa vuxna män. Runda kinder, lite päronformad kropp, korta nalle puh-armar utan muskler pga brist på fysisk aktivitet+datoranvändning och vaggande gångstil.  CUTE OVERLOAAD!!!!1

6 responses to “Pedomorfos

  1. Pandor är otroligt dumma djur. De äter bambu, som de egentligen inte kan tillgodogöra sig, vilket innebär att de måste äta jämt för att få i sig tillräckligt med näringsämnen för att överleva. De har heller ingen naturlig sexualdrift, utan måste lära sig hur man har sex genom att se på andra pandor. Problemet är bara att de är ensamlevande och dessutom ganska få till antalet, så chanserna att en tredje panda ska komma på två andra pandor varav minst en vet hur man får till det, är kanske inte enorm. I djurparker visar de panda-porr.

  2. Jag vill lite citera det sista där i min FB-status men är rädd att några ex ska ta illa upp.

  3. julia: hur kan man få tag på dem? gimme.
    joel: är det sant?! pandaporr? fast jag känner igen mig aningen i deras sätt att tillskansa sig näring: jag måste ju äta enormt mycket chips för att få i mig potatisens alla näringsämnen.

  4. Fast det är väl tvärtom, barn har stora huvuden eftersom deras hjärnor måste vara fullt utvecklade när de föds och därmed i full storlek. De homo sapiens som tyckte detta var sött tog hand om sina barn bättre och hade därmed större chans att sprida sina gener vidare än de som tyckte stora händer var sött.

    Att pandor inte har utrotats beror nog enbart på att de har sina gulliga features, de är inte speciellt bra på något.

  5. Dawwe: Barn har stora huvuden för att huvudet försörjs med mest syrerikt blod under utvecklingen i magen hos mamman. Däremot armar och ben får inte lika mkt syrerikt blod och därmed utvecklas inte kroppen propertionerligt.

  6. Isabelle: Passa dig, du kanske också är din egen utrotnings främsta ingenjör! 😉

    Koalor är väl också sådär dumma, har jag för mig. De äter eucalyptusblad som gör att de blir höga och somnar, och ruset hindrar dem från att lära sig något överhuvudtaget, däribland att man kanske inte borde äta just de där bladen eftersom man kommer bli hög och somna. De håller sig åtminstone uppe i träden… och så är de ju söta, även de. Jag har massor av både koalor och pandor i min gosedjurssamling. 🙂

Kommentera

