Skrämmande subliminal indoktrinering

radc6989pc2dmissionkellog27s

Mitt favoritdatorspel när jag var yngre var Mission Kellogs, ett reklamspel jag fått i ett Kellogs frosties-paket med diabeteskoma-sockrade frukostflingor. Jag minns inte hur många sportlov som spenderades med de talande majspuffarna Snap, Cracle and pop, apan Coco och Tony tiger, i bedrövligt platta 2D-landskap med produktplaceringen från helvetet. Spelet gick naturligtvis ut på att samla så mycket flingor som möjligt och i bland ta hjälp av den illa dubbade Cornflakes-tuppen Cornelius som dök upp och gav en goda råd. Detta upptog min autistiskt odelade uppmärksamhet, timme efter timme, månad efter månad. Jag var ganska ointresserad av andra människor när jag var i elvaårsåldern, datoranimerade flingpaketsfigurer passade mig utmärkt. Jag funderar på om min märkligt sympatiska inställning till Kellogs kan vara relaterad till det här.

Den perioden är så symbolisk för hur man fördes in i datorns magiska värld och stannade där. Hur man bekantade sig med de arga windows-felmeddelandeljuden och Caps lock-tangenten och lärde sig melodin när modemet ringde upp utantill. Början på en livslång kärlekshistoria. Hur minns ni era första upplevelser med datorn?

7 responses to “Skrämmande subliminal indoktrinering

  1. Mer hade ett bergsklättringsspel också. Påväg uppför bergssidorna behövde man vätskepåfyllning. Om man råkade dricka en varningsmärkt kolsyredricka var man dödens.

    Min allra första upplevelse var ett patiensspel på en riktig urmoder till dator som inte hade färgskärm. Men jag fattade inte spelet riktigt. Sen i 9-10-årsåldern började man spela demos från typ PC Hemma hemma hos folk, och när farsan skaffade dator så gick det fort undan. Hade (lyckligtvis) nån regel hängande över som förbjöd mig att sitta mer än en timme. Det löste jag genom att främst spela strategispel (Age of Empires, Heroes, Caesar…) som kunde anses halv sedelärande as opposed to shoot ’em up-grejerna som de andra gillade. Det tror jag ingav pappa en viss känsla av stolthet, att jag åtminstone inte spelade sånt. 🙂

  2. åh, jag minns också PC hemma-demoskivorna! vi fick Sega racing och ett fantastiskt spel om förslavade varelser på en dystopisk köttindustri som man skulle fly från, Oddworld: Abe’s Oddysee tror jag den hette. Och känner igen den där hemska tidsbegränsningsgrejen, man avled ju nästan när man var tvungen att gå till skolan och avbryta spelandet.

  3. Någon som kommer ihåg ”Just Grandma and Me”? Det tillsammans med Mosaic var mina tidiga favoriter.

    Kommer även ihåg ett chatrum som var helt virtuellt och i ”3D” – måste varit någon gång runt 95-96. Man kunde bland annat vara en pingvin, grafiken var på tok för bra för den tiden och förstår inte hur ISDN/modem klarade biffen.

    Någon som känner igen ovan nämnda?

  4. Oj, vad jag skulle kunna dela med mig av gamla datorminnen. Jag är ju så gammal så att att jag minns min första datorupplevelse från cirka 1983. Det var hemma hos mina danska kusiner. De hade en dator med hemska gummitangenter som hette Power 3000. Det var en motsvarighet till den mer kända ZX Spectrum. Vi spelade ett svart-vitt bilspel som var programmerat i basic och där grafiken utgjordes av tangentsymboler, mestadels fyrkanter… Herregud, det här får ju bli ett eget blogginlägg så småningom. Alldeles för stort ämne för en kommentar.

  5. Haha. Det där spelet spelade jag och min lillebror mycket. Helvete vad dåligt det är, men då tyckte man ju faktiskt att det var bra. Ganska generös spellängd för att vara ett reklamspel var det iaf.

    Grymt trevlig blogg det här! Hamnar bland mina favoriter direkt 🙂

  6. aaahahahah! Jag hade det spelet också, underbart.

  7. Haha. Hade glömt att reklamdataspel var ganska så vanliga. Jag hade något sugigt från Felix där man var en ketchupflaska som sprang runt. Men datorn var alltid alldeles för långsam för att klara av det ”avancerade” spelet. Det var synd om mig som barn!

Kommentera

