Kärlekskemi

sorkar2 3086609987_2bcc11a00b_b


”Vi kan redan stimulera djur att fästa sig vid varandra. På samma sätt kan vi manipulera kemin i hjärnan och förändra känslor, säger Larry Young, professor vid Yerkes National Primate Research Center vid Emoryuniversitetet” rapporterar DN.

Redan för flera år sedan när jag påbörjade mina praktiska studier i den fysiska beröringens signalsubstansmekanik  så visste jag att det inte skulle stå på innan forskarna skulle dra av den fånigt romantiserande slöjan från känslorna och kärleken. När jag insåg att närheten stimulerade hjärnan på samma sätt som heroin så förstod jag att det var ganska meningslöst att försöka råda över känslornas rörelseschema.

Det är intressant att iaktta människor på avstånd och upptäcka hur djurlikt de beter sig. Vi tror att vi styr allt med vårt medvetna jag, men vi mår som bäst när vi inte är medvetna om vad vi gör. Vårt mig styr oss i mycket högre usträckning än vårt jag, precis som i djurvärlden. Vi tror att neocortex reglerar känslorna men det är precis tvärtom. Sedan hittar vårt jag på olika bortförklaringar för våra känslostyrda impulser.

Artikeln ovan handlar om nån slags sork som är väldigt monogam och  ägnar flera timmar om dagen åt att putsa sin partners päls. Det är  olidligt sött. När en sork har sex med en annan sork utsöndras en hormoncocktail av bl a oxytocin vilket medför att den automatiskt vill bilda familj med den andra sorken. Samma modell kan appliceras på människor, menar forskarna.

När jag var yngre gjorde jag en lista på djur som min pojkvän skulle vara lik, och någon slags gnagare var det huvudsakliga målet. Mission succeeded.

dsc0005721324247342_1177aca9b3_bdsc002941




15 responses to “Kärlekskemi

  1. Det blir ju otäckt om man kommer kunna tillverka kärlekshormoner på artificiell väg. och tråkigt.

  2. Det är väl därför forskning har visat att det inte funkar med kravlöst sex och kk-relationer heller? För att hjärnan börjar trigga igång förälskelse för att bilda familj likt förbannat.

  3. Man söker även en partner utifrån hur man själv ser ut så gnagarbiten är inte så lustig.

  4. elin: precis, det är en bra tröst. fast det är ändå bara nån tiondel av ens temporära sängkamrater man vill föröka sig med, så vi har nog kommit något längre än sorkarna.

  5. Hm. Min farsa har förökat sig med 100% av alla han legat med. Men han är inte direkt den som man skulle ha i säng utan att först ett stort antal förökningshormoner och kanske en förlovning föregått. Han är inte så snygg.

    Är det inte ganska tråkigt med forskning om kärlek? Jag vill inte ta av mig mina rosenröda glasögon.

  6. Utmärkt val av bilder.

    Jag tycker alla som är ihop med varandra är precis lika snygga. Utom jag och min kille för han är snyggare än mig.

    Gnagare är oemotståndliga och flinka.

  7. du är ett lodjur!

  8. @signe: haha. jag klädde faktiskt ut mig till lakrits istället.

  9. Signe & Isabelle: Så ni är polare??

  10. vi läser b-kursen i filosofi ihop, så hennes kommentar var aningen intern:)

  11. Internt får det gärna vara. Grejen är att hon och jag går way back. Låg på BB med bror hennes. Trodde internetvärlden var oändlig, men där ser man.

  12. Eller alltså, jag LÅG inte med Jon på BB, men vi föddes typ samtidigt. Fast det fattade du säkert. Insåg bara att det lät sabla dumt. 😛

  13. joel! Läser du isabells blogg?

  14. Jodå. Halkade in här via marathonman.blogsome.com som jag följt under ett par år, genom ur och skur och uppehåll. Förr eller senare måste man klicka på länkarna till alla andra bloggar som folk tycker är bra. 🙂

Kommentera

