Ensamhet

imag6631_15890888

är en känsla som 60% av alla mellan tjugo och trettio år upplever ofta men bara 49% av pensionärerna, enligt en avhandling från Uppsala universitet. Det är ganska intressant. Vi åttiotalister saknar sjuttiotalisternas kollektivism och hamnar lätt i utanförskap. Det kan också vara relaterat till att många unga studerar.

Jag och en redaktör diskuterade en gång det faktum att ensamheten är ganska utbredd bland studenter, trots att många föreställer sig studenttiden som en tid av ständigt vinmarinerad grupptillhörighet. Färre studenter väljer idag att bo i korridor utan bor ensamma istället och antalet seminarier och föreläsningar överstiger ibland inte sex timmar i veckan. När jag var ny i Lund var fredagssupandet med kursarna en välbehövlig paus från den konstanta känslan av att vara ny och utanför.

Nu när allt fler unga slackar i stället för att engagera sig i föreningar eller börja jobba så följer utestängdhet från sammanhang. Som i Ronnie Sandahsl Vi som aldrig sa hora, när huvudpersonerna småstadspassiviserat tillbringar sina dagar under täcket och låter tevens eftermiddagsprogram avdela dagens timmar. Jag vet hur likgiltig man blir av en sådan tillvaro. Hur alla sociala aktiviteter bara känns som svåröverstigliga och meningslösa projekt. Jag är glad att jag inte är där längre.

31 responses to “Ensamhet

  1. ännu ett symptom på hur bra det blir när alla ska vara individualister.

  2. Jag tror det också kan handla om rädslan att faktiskt välja en gemenskap – tänk om man väljer fel? Då är man för evigt markerad och hopplöst ute. Alltså svävar man omkring.

  3. julia: ja, sant, jag är hellre eklektisk och grupptillhörighets-frilansande.

  4. Hur funkar det för en andra generationens invandrare som alltid försökt att bli accepterad av en tillvaro som han egentligen gör allt för att individualisera sig från?

  5. Det gäller väl precis alla lite småcoola indiemänniskor oavsett etniskt ursprung…

  6. julia: tomasz är till skillnad från de flesta här i bloggosfären inte indie.

  7. Dethär läsåret uppe i polarmörkret har jag tänkt ägna åt så mycket självvald ensamhet som möjligt. Den sortens ensamhet som inte är ett utanförskap utan tid man ägnar åt sig själv och sin egen utveckling någorlunda oberoende av ens sociala kontext. I Gbg kände jag mig betydligt oftare ensam, trots ett förvånansvärt stort antal vänner. Det blev ju ett sånt projekt var gång man skulle träffa någon…
    Stor stad, stor ensamhet, har jag hört sägas.

  8. Vi är rädda för varandra, och korridorer är inte en naturligt samtalsrum. Att prata förutsätter att man visar känslor, det är inte socialt accepterat. Om man inte vill öppna sig får man prata väder, jag har aldrig haft ett bra vädersamtal.

  9. joel: ja, i större städer skapas också underförstådda krav på att vara omgiven av människor, så är det ju inte riktigt i en liten stad. och den självvalda ensamheten är väldigt viktig för mig med, efter en dos social verksamhet så behöver man ladda om batterierna.
    vem som helst: nej, korridorer kändes inte särskilt naturligt för mig med, köket funkade aningen bättre men jag ville alltid äta ifred. och visst är det så, det är mer socialt accepterat att prata väder än att prata om hur man känner sig, ”hur är det” är bara en retorisk fråga.

  10. Hej!

    Jag såg att du hade komenterat på blondinbellas blogg om den fria viljan och jag vill bara säga att jag inte håller med dig. Visst hon har haft det lätt i livet rent ekonomiskt, men vem som helst kan ju starta en blogg. Viserligen har inte alla en pappa som skulle hjälpa en att göra den bloggen så framgångsrik, men man kan alltid hitta andra sätt.

    Det är såklart att ens uppväxt påverkar ens liv, men det behöver inte bli ett hinder för ens egen framgång.

    När du säger som du gör är det precis som att du säger att rika männsikor har en fri vilja medan folk med sämre ekonomiska förutsättningar inte har det? Vist att vara rik gör livet lättare i många avsenden men det betyder ine att folk med mindre pengar inte kan bli läkare, advokater, lärare, egenföretagare, eller nå till andra höga yrken.

    Bara för att man har väst upp under usla ekonomiska och dåliga familjeförhållanden, där alkohlism eller missbruk är en del av bilden, betyder inte det att ens egen framitd är förlorad. Det kanske blir svårare bför just den personen, ifall man aldrig har haft något stöd hemma, men man kan finna den tryggheten någon annan stans.

    Min bästa väns mamma är alkoholist och narkoman och tänker bara på sig själv och inte sin dotter. Men trot det läser min kompis på jurist linjen och har stora framtidsplaner. Så, vad är det du menar egentligen?

    Mvh Ellis

  11. hennes blogg hade aldrig fått fem hundra tusen läsare om den inte handlat om hennes överklasslivsstil. din bästa vän som läser till jurist hade aldrig kommit in på juristlinjen om hon inte hade haft tillräcklig intelligens för det, och om man inte föds med det då, ska man skämmas för att man inte hade tillräckligt mycket ”fri vilja” för att klara det, som blondinbella säger till sina fem hundra tusen läsare? hon säger hela tiden att man aldrig kan skylla motgångar på strukturer och grupptillhörighet, samtidigt har hon tidigare sagt att hon haft det svårare som tjej eftersom tjejer alltid motarbetas, mao så tror hon ju visst på att strukturer och förutsättningar spelar roll, och att fri vilja inte är allt. hon har dessutom tidigare uttryckt hur hemskt hon tycker tanken är på människor som bor i förorter. skyll dig själv, är hennes budskap, utan hänsyn till gener , miljö och klassförutsättningar.

  12. Det är visserligen sant att blodinbellas blogg kanske inte hade blivit lika känd ifall hon hade skrivit om hönsuppfödning, men hon skriver ju om sitt liv och det har väl alla egentligen rätt att göra? Att så många människor blev inteserade av det är ju inte hennes fel, eller hur? Folk kanske blir farsinerade av hennes glamurösa liv och det har hon tjänat pengar på, och jag kan väl tycka att det är ett väldigt lätt sätt att tjäna mycket pengar på, då jag inte vet om hon egentligen bidrar med någonting viktigt i samhället. Jag tycker att hon tjänar alldeles för mycket pengar för det hon gör, absolut, men det är ju egntligen inte hennes fel då samhällets tydeligen verkar vara intresearde av att läsa om hennes liv.

    Men det med att min kompis var ”smart” nog för att komma in på jurist linjen tycker jag visar på dina fördommar. Hon har haft det sjukt tufft i skolan och har fått kämpa med många ämnen för att nå dit hon är idag. Hon har inte varit ett MVG barn hela sitt liv och hon är inte den smartaste jag känner, ifall vi skall brara skolmässigt. Men varför hon har fått kämpa i skolan har delvist berott på att hon har dyslexi, vilket hade kunnat bli världens största hinder i hennes liv, men hon lät det inte bli det. Hennes väg till jurist linjen har varit allt annat än lätt. Hon är inte en sådan där ”smart” peron som kan allt på provet efter att ha fått plugga en dag! Hon fick sitta i veckor innan provet va och traggla sig igenom alla kapitell men information. Hon har haft det tuffare än många andra jag känner, med sin dyslexi och sin trassliga barndom, men det som skrämmer mig är din åsikt om människans inteligens.

    Vadå ” tillräckligt med intelligens” alla människor har intelligens det handlar bara om att utveckla den! Det är ju inte så att en människa bara kan en massa skaer, uatn alla har ju fått lära sig det. Det känns som att du verkligen betvivlar människans kapacitet! Menar du att folk som är sjukskötersor är mindre intelligenta än en advokat, jag är överygad om att vilken sjuksköterksa hade kunnat bli advokat om hon hade velat det!

    Ens intelligens kan alltid utvecklas! iIfal vi ska prata skolmässigt så fick jag på mitt första HiA prov G, sedan VG+ och tillsist MVG! Man måste bara utmana sig själv och inte tro att ”jaja jag är väl ett VG barn” du kan bli ett MVG barn, ifall du nu vill det, om du bara kämpar och verkligen ger allt.

    Dagens ungdommar bara ger upp och tänker ” Nej, men jag kan inte detta ingen ide att jag försöker” och enligt mig är det att svika sig själv och sin egen kapacitet! JAg har själv diskalkuli (mattesvårigheter) vilket nästan gör det omöjligt för mig att läsa ekonomi eftersom att jag bara har läst Mette A, men ifall jag hade velat bli ekonom hade jag fått sötta mig ner och traggla igenom matten i 7 år ifall det så hade behövts. Men nu vill jag inte bli ekonom utan vill jobba inom politiken!

    Tvivla inte på människan och sätt inte in henne i nått intelligensfack. Du kan alltid puscha dig själv till högre höjder, även när det känns omöjligt.

  13. Albert Ainstain hade för övrigt dyslexi och ADHD men han klassades som jävligt smart och framgångsrike, eller?

  14. Ellis: ADHD och dyslexi? Är inte det bara en vanlig myt, har du någon källa på det? Jag kollade både wikipedia sv, en och NE.se utan att något sådant nämns.

  15. Gå in på denna sidan, där står det om kända personer som har/hade ADHD eller ADD. Och jag ska rätta mitt utalande om att Albert Einstain hade AHDH, han hade ADD.

    Det är så intressant tycker jag att du betvivlar att det faktiskt skulle kunna vara så att ett sådant geni som Einstain skulle kunna ha ett Neuropsykiatrisk funktionshinder. Men varsågod här har du min källa om mitt utal!

  16. tror du mig nu?

  17. hej, det är en sak i inlägget som jag skulle vilja ha svar på. Varifrån har du fått för dig att 70-talisterna präglas av kollektivisms? Jag säger inte att du har fel, jag bara undrar var du har fått det ifrån.

  18. TACK för din kommentar på blondinbellas inlägg om fria viljan, äntligen någon med lite vett i skallen!!

  19. håller du med om att människan inte har någon fri vilja?

  20. Till Blondinbellas försvar

    Isabelle, jag menar att din kritik mot Blondinbella är delvis felaktig då den utgår från att hon har haft en överklassbakgrund. Jag skulle nog säga att hon har en rätt typisk medelklassbakgrund: frånskilda föräldrar samt en uppväxt i Järfälla och Kungsholmen. Många verkar tro att hon har haft en rik uppväxt då hennes pappa är jurist och har eget företag men notera att han driver och samäger en väldigt liten firma (som med största säkerhet inte är speciellt lukrativ) och inte är en delägare på MSA.

    På senare tid, när bloggen tog fart, så har det ju dock blivit så att hon nu har råd att leva det liv hon faktiskt ville ha. Självklart beror en del av framgången på hennes uppbackning från sin pappa men främst är det nog hennes eget driv som varit orsaken. I själva verket är det rätt lustigt att hon provocerade genom att framställa sig själv som något som hon inte var och sedan lyckades förverkliga detta på grund av folks felaktiga uppfattning (mycket av tjusningen för en stor del av hennes läsarkrets verkar vara att det rör sig om en ”väl bemedlad”, ytlig tjej som ibland skriver helt krazy/dumma saker som läsarna sedan sitter och ojar sig över).

    Jag skulle nog våga påstå att Blondinbella är extremt framgångsrik då hon helt enkelt har lyckats förverkliga många av sina egna livsmål och lever det liv hon vill leva. Att hon sedan till stor del på egen hand lyckats bli rik (på riktigt denna gång) är väl även det rätt imponerande.

    Vad gäller den fria viljan och ens egen möjlighet att påverka anser jag för egen del att samhället i stort är relativt statiskt (vid HHS har exempelvis endast 5% av studenterna arbetarklassbakgrund) och mycket av detta beror självklart på olika förutsättningar som man själv inte kan påverka. Men det går ändå inte att förneka att det ändå alltid finns människor som lyckas bryta sig fria från klassstrukturerna i olika mån.

    Min pappa har arbetarklassbakgrund och min mamma är utomeuropeisk invandrare vars båda föräldrar dog när hon var i nedre tonåren. Vi har det gott ställt nu och det är tack vare deras slit har jag haft en uppväxt som varit mycket mer bekväm än deras. Det motiverar mig något oerhört.

    Kan väl tillägga att detta blev en i min smak lite för lång och personlig kommentar samt att jag självklart ogillar Blondinbella och hennes ibland tvivelaktiga syn på livet.

  21. medelklass för all del, men hon hade uppenbarligen access till flera komponenter i ett överklassliv då hon huvudsakligen bloggade om sin överdimensionerade konsumtion, häng runt stureplanskvarteren etc. jag förstår din poäng och finner heller inget fel i att en person tjänar pengar och skapar saker utifrån sina förutsättningar hur de nu än ser ut, och betvivlar inte människors förmåga att skapa saker ur svåra omständigheter, men tycker att det verkar så naivt att en uppenbart från början privilegierad person hånar socialdemokrati, bidrag (nu hänvisar jag till tidigare inlägg) strukturer och klassfaktorer. hon menar att allt beror på den fria viljan och indirekt även att de som inte lyckas åstadkomma det de vill bara är lata.
    jag skulle gärna vilja vara med i ett hårdrocksband eftersom jag spelat elgitarr i flera år, men min tinnitus omöjliggör det. bara det är ett exempel på att den fria viljan inte kan möjliggöra allt.

  22. Till Blondinbellas försvar

    Jag skulle helst inte vilja gå in i en närmare diskussion huruvida man tolkar Blondinbella korrekt eller inte för det känns som man då har gett henne en viss auktoritet hon verkligen inte förtjänar. Men du tycks hårddra hennes uttalanden, jag ville mest peka på det i mina ögon intressanta att hon närmast kan ses som en självuppfyllande profetia.

    Men självklart är det så att man inte kan åstadkomma allt med den fria viljan, oavsett hur mycket fri vilja du har kommer du aldrig kunna kunna nå vissa mål förutsatt att dina förutsättningar på den punkten är alldeles för otillfredsställande. Samtidigt känner jag dock att alldeles för många människor i min närhet inte tar till vara på de möjligheter de faktiskt har.

  23. Ellis: Här skrivs det med belägg om Einsteins påstådda dyslexi. http://www.faktoider.nu/dyslexi.html

    Dina hemsidor du postade om ADD tar jag inte mycket för, två okända hemsidor av företag som försöker kränga dyra produkter och som bara hävdar en sak utan att komma underbyggda åsikter.

    Kom tillbaka med en väl ansedd källa och som kan driva en tes.

    Sen tycker jag diskussionen om Einstein är fullkomligt meningslös att ta här, då det inte har mycket med ämnet att göra.

  24. 1) Jag justerar och säger att det gäller typ alla, indie eller inte.

    2) Blondinbella säger i den där DI-intervjun att i början var större delen av hennes blogg fiktiv.

  25. Till Blondinbellas försvar

    Julia, kan du länka till den intervjun? Lyckas inte hitta den tyvärr.

    Det skulle vara helt fantastiskt roligt ifall det var så som du säger.

  26. http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Weekend.aspx%3Fmenusection%3DDiWeekend%3BDiWeekend

    ”Via Glife som även fixar evenemang, började Blondinbella få inbjudningar till alla stora premiärer och Bindefeld-fester. Isabella Löwengrip skapade Blondinbellakaraktären. Blondinbella skapade Isabella. När hon skrev om sitt alter egos spännande låtsasliv började det utspela sig på rik tigt. Hon hittade på att hon var på en cool premiär och fick en inbjudan till en verklig.”

  27. Julia: det var ganska intressant läsning det där. om det nu inte är en efterhandskonstruktion är det rätt fascinerande och delvis smått otäckt att hon lyckats skapa och bibehålla en fiktiv figur från början till slut, och att vi läsare gått på det. tycker fortfarande att hennes raljerande över strukturer är naivt. men gillar det här citatet i intervjun, det beskriver aningen hur jag kände på gymnasiet.
    “Jag har ingen bra kontakt med min klass och känner mig inte som en skoltjej. Det är komplicerat för mig att umgås med tjejer i min egen ålder De är fortfarande på stadiet där de undrar hur de ska få någon att köpa ut åt dem. Jag går och läg ger mig tidigt, äter Anthon Berg-choklad och går på möten dagen efter. Jag ser inte fram mot stu denten och studentskivorna som de andra. Det är ingen milstolpe i mitt liv.”

  28. Till Blondinbellas försvar

    Klärvoajans ftw.

Kommentera

