Om 80-talisternas förfall

har jag skrivit en artikel om i Lundagård. Läs gärna!

7 responses to “Om 80-talisternas förfall

  1. Detdär var en prima artikel!
    Läste apropå den någon krönika i Faktum av han den helfyndiga alkisen som brukar författa dessa. Andemeningen var att även om hans generation rökte braj, knaprade syra och slutade i rännstenen, fanns det ändå en vilja att vidga sina vyer och förändra och förbättra världen (även om han villigt tillstår att medlen var tveksamma) medan dagens ungdom, som du konstaterar, är egotrippade individualister som bara är solidariska med oss själva och idealiserar sitt eget förfall.

  2. precis, 68-generationen var också obrydda hedonister men inte så nihilistiska och ironiska som vi. de drömde om något mer än bara en förbättring av det egna jaget, de såg utanför egot.

  3. Jag gillart. Fast jag har aldrig varit i Indonesien.

  4. Är det inte alltid så att när man beskriver en generation så är det 10% man beskriver.

    De stora flertalet i varje generation är nog som folk är mest, vanliga svennebananer.

  5. julia: nä, jag har aldrig rest öht, gillar inte andra länder. identifierar mig mer med 40-talister mao.
    andré: mja, har faktiskt fått väldigt mycket respons från folk som känner igen sig, fast det är klart, flera av dem är vit akademikermedelklass, så visst finns det ett problem med att man kanske utgår rätt mycket från sin egna lilla värld.

  6. Mycket bra artikel, fast stämmer nog som du sa bara in på en halvbitter svenssonakademiker. Hade jag tillåtit mig själv att läsa en blogg hade jag nog läst din.

Kommentera

