Sapfo

sappho_26758317

Jag blev helt bergtagen av den här målningen. Det finns något nihilistiskt, förkolnat i Sapfos blick där hon desillusionerat vänder sig mot betraktaren innan hon ska kasta sig ut för ön Lesbos klippor. Tydligen så var hon någon slags pionjärfeminist; hon hade man och barn när hon begav sig till Lesbos och började leda dionysiska kulter och en flickskola, skrev erotisk lyrik och skaffade sig älskare.
Jag kan verkligen tänka mig hur hon känner sig, med harpan i handen beslutsamt på väg mot döden. Besviken på den hedonistiska och tomma dekadensen på ön och trött på tomheten och längtan efter eviga värden. We’ve all been there.

3 responses to “Sapfo

  1. Otroligt fängslande målning. Jag blir mer och mer skrämd när jag ser den urholkade blicken i hennes ansikte.

  2. Vem har målat den?

  3. Bästa Anna, Google är din vän. Så himla svårt är det inte att leta reda på vissa saker. Eller vill du nödvändigtvis att någon annan ska bemödas att jobbet åt dig? Jag besparar någon annan mödan:

    Bildsökning med Sappho + Painting som sökord kommer att leda dig till http://www.oceansbridge.com/…/product/29123/sappho som första träff.

    Där finns målarens namn.

    Av intresse kan även vara följande blogginlägg: http://bernur.blogg.se/2009/january/sapfos-fragment-147.html

    Borde inte vara ofta det kommer blogginlägg om sappho-målningar eller att de sammanfaller så tätt.

Kommentera

