Självsamhet och ensamhet

Jag vaknar postfull och desorienterad i en tom lägenhet med regnljud mot fönstret. Datoradapterns elektricitet är lite som kroppsvärme under täcket. Det pirrar i fingrarna av ensamhet, det är en intim, svagt vemodig men trivsam, dissonant, svindlande känsla som påminner mig om Heideggers ord hem-lig. En stark närvaro, en stark därhet, anwesen. Hemkänslan kan plötsligt dyka upp på en väldigt oväntad plats, i en ruin, i en lägenhet vi bestämde oss för att hyra i höstas när det fortfarande fanns ett vi.
Känslan har starka likheter med den affekt som kan inträda vid samförståndsmys, den som ilar genom fingertopparna och hjärttrakten så att det känns som att bröstkorgen ska sprängas av hemmahörighet. Den skulle kunna kallas självsamhet. Det var exakt den här känslan som jag längtade efter på slutet. När dörren gick igen efter honom och det blev magiskt tyst och det sved i fingertopparna av tillfredsställelse över att vara själv några timmar, jag insåg det inte då men det var ett symtom på en brist. Brist på en egen sfär och på ovetskap om vilka ljud som jag skulle vakna till nästa morgon.

Man kan sakna en person och framför allt kan man sakna en känsla man hade för en person. En känsla som långsamt löstes upp eller fridfullt  somnade in. Luften är varm och luktar jord  i malmö, allt tinar och det disiga ljuset smälter mot takåsarna. Det är exakt samma väder som för två år sedan då jag varje dag efter föreläsningen tog tåget till malmö och träffade honom i Pildammsparken och vi såg filmer och jag blev så lyckligt hög när jag vaknade i hans obekväma loftsäng, varje dag var så ny.

På festen med de gamla trygga vännerna från Lund får jag en vacker brunögd person på kornet, han har exakt de där axlarna och ett ädelt ansikte med karaktär och intelligent blick. Jag tar på mig glasögonen och lyckas hamna bredvid honom. Han öppnar munnen och börjar prata om sin hund på skånska i tjugo sövande minuter. Han kör effektivt över mina samtliga försök att leda in samtalet på andra ämnen än nämnda husdjur och håller en monolog om hur bra hans hund är på apport trots sitt synfel.
Jag tänker att det är extremt sällan man träffar någon som man blir fascinerad av. Att den personen dessutom blir fascinerad av en själv är en ännu omöjligare ekvation. – Ju mer annorlunda man är, desto svårare blir det såklart, säger min väns fästman som är femton år äldre. Det är en svindlande tanke men den gör mig inte så oroad som förut. Ibland är allt så främmande otäckt men i självlysande ögonblick känns tillvaron mer hemma än nånsin.

Än en gång ska jag föda
gångna höstar och förspilld grönska
även dina ögons färg
och den undanskymda vrå
på en gammal gård
där vinden bestal oss
sedan kärleken stillnat
som när en mekanisk nalle
med rosa trumma
slumrar mot en vägg.
Azita Gharehman


5 responses to “Självsamhet och ensamhet

  1. Känner igen mig väldigt mycket. Bra skrivet!

    Nu när jag i två månader bor i kollektiv och jag bara har fått vara ensam i lägenheten en enda gång så pirrar det i mina fingrar efter hög musik i sladdlösa hörlurar, en disk som är min egen och ändlösa nätter vid datorn. Tiden i kollektiv blev en nyttig tid bland annat därför. Man får veta vad man har annars.

  2. tack! ja exakt, ensamheten blir oerhört lyxig efter att ha haft andra människor som muzak en tid. man får alternera litet kanske. ändlösa nätter vid datorn= en överlevnadsfaktor.

  3. Jag har haft kombo som varit borta mycket och innan dess bott själv, men med vänner i samma hyreshus och det har varit perfekt. Älskar älskar självsamheten. Det är ju bland annat därför jag är frilans. Jag vill välja när jag ska vara social. Och nu blir jag snart typ sambo, åtminstone över sommaren, och det kommer bli en omställning jag inte ens kan föreställa mig. På gott och ont.

  4. Pingback: Tweets that mention Självsamhet och ensamhet « Isabelle Ståhl – istället för sömn -- Topsy.com

  5. jag kan bara bo ihop med andra människor i korta perioder, sen får jag panik och känner mig instängd, kvävd. jag måste få ha min ensamhet annars fungerar jag inte.

Kommentera

