Dagsarkiv: juni 8, 2009

Mer kvinnliga superhjältar

blackwidow01

Det är synd att alla kvinnliga superhjältar har kroppar som verkar vara designade av oknullade högstadiekillar. ändå så är jag enormt svag för några av dem, just nu Marvel-serien Black Widow. den handlar om en kvinna som räddas från en brand av sovjetunionens underrättelsetjänst som barn. hon lärs upp till att bli hemlig agent och förses biotekniskt med falska minnen av ett förflutet som balettdansös för att bli så anpassningsbar som möjligt. för att hon ska kunna fokusera på sitt uppdrag så lurar staten henne att hennes pojkvän har avlidit. håhå, vad jag är såld på episka långsökta historier som denna.  på mellanstadiet hoppades jag alltid att jag bar på en hemlig identitet som var mycket häftigare än min egen men som staten hjärntvättat bort. i min hemliga identitet så ingick det att jag var jättebra på brännboll, mindre ocool med killar och aldrig började gråta på mattelektionerna.  det är inte konstigt att alla superhjälteserier och fantasyromaner har huvudpersoner som är rätt vanliga men som visar sig ha ett hemligt jag som är enda hoppet för en värld i en annan dimension. är det inte vad alla önskar sig? ”Där jag är nu är jag rätt mainstream och ospeciell, men i rätt sammanhang skulle jag vara allas sista hopp”.

Blackwidow04

black_widow_marvel_comics

awesomeness.